đŸŽČ — mikrobloggeriet luke — luke-14 · luke-15 · luke-16

LUKE-15 - Den vanskeligste praten med investorer

Investorjakt og kapitalinnhenting er bortebane for de fleste grĂŒndere. I dialogen med investorer er vi derfor ofte mest komfortable nĂ„r vi snakker om hvem vi er, hvilket produkt og selskap vi bygger, og hva vi har oppnĂ„dd frem til nĂ„.

Dette er relevant og viktig, men det er ofte ikke det investorer bryr seg mest om. Jeg har derfor lyst til Ă„ dele noen raske erfaringer om hva investorer bryr seg mest om og hvordan vi best snakker om disse temaene.

Investorer bryr seg selvfÞlgelig om hvem vi er, hva vi bygger og hva vi har fÄtt til. Det er en essensiell del av historien som vi mÄ fortelle for Ä fÄ dem interessert. Men vi Þker sjansen betraktelig for Ä gÄ fra en hyggelig prat til seriÞs dialog og investering hvis vi tar med to ting til:

  1. Hvor vi skal
  2. Hva eierne i selskapet kan forvente seg

1. Hvor vi skal

Kortversjon: Si det med tall (ja, det rimer :)

Investorer gÄr sjelden inn med en investering med mindre de forstÄr hva pengene de investerer skal brukes til. FÄr Ä forklare dem dette, mÄ vi fortelle om hvor vi mener selskapet skal gÄ herfra. Her er det fint Ä snakke om langsiktig visjon, og sÄ gjÞr det mer konkret gjennom Ä snakke de neste 1-3 Ärene. Her er det mest effektivt Ä bruke tall til Ä kommunisere hva vi tror fremtiden skal bringe: Hvor mye omsetning, hvor stor vekst, hvor mye overskudd og sÄ videre.

Slike tall, som vi ofte kaller projeksjoner er noe mange innovatÞrer ikke er sÄ komfortable med. Jeg tror det har Ä gjÞre med at vi liker Ä vÊre datadrevet, og at tall om fremtiden fÞles spekulativt og generelt vanskelig Ä si noe om.

Det man mÄ huske her er at dette vet ogsÄ investorene. Iallefall de gode investorene. De har kanskje stÄtt der selv en gang og fÞlt pÄ det samme. Men de vil allikevel se noen tall om hva vi tror vi kan fÄ til. Uten et slikt siktepunkt oppfatter de ofte investings-caset som for vagt til at vi fÄr vippet dem over til Ä faktiske investere.

2. Hva eierne i selskapet kan forvente seg

Kortversjon: Si nÄr du tror investorene fÄr tilbake mer penger enn de puttet inn

Investorer vil gjerne ogsĂ„ hĂžre noe om hvordan de fĂ„r pengene sine tilbake, og da aller helst mye mer penger enn det de opprinnelig investerte. Nok en gang blir dette spekulasjon om fremtiden, og nok en gang vet ogsĂ„ inverstorene at det er spekulasjon. Men de Ăžnsker her ogsĂ„ se at vi har noen tanker om hvordan dagen “alle” fĂ„r betalt vil arte seg.

Dette kan vĂŠre salg av selskapet, mulighet for del-salg av aksjeposter eller utbytte. Det man sier her bĂžr vĂŠre beregnet utifra tallene man kom med under punkt 1), hvor vi skal.

Denne delen av pitchen omtales ofte som “equity story”.

Oppsummering

Min erfaring nĂ„ etter Ă„ ha jobbet utenfor komfortsonen med fundraising i flere omganger, er at jo mer jeg “eier” disse to punktene, desto mer overbevisende blir jeg i investordialogene. Dette blir fort til en positiv feedback-loop, hvor ogsĂ„ investorene blir mer gira og det igjen gir meg bedre selvtillit, som igjen gjĂžr at jeg pitcher enda bedre til den neste investoren, som igjen gjĂžr at jeg kommer i dialog med enda flere investorer, og sĂ„ videre.

Som grĂŒnder eller innovatĂžr kan det vĂŠre vanskelig Ă„ knekke denne delen av pitchen alene, og derfor kan det vĂŠre lurt Ă„ fĂ„ hjelp til Ă„ forme disse to punktene, gjerne av noen som har gjort det fĂžr. Men klarer man det sĂ„ kommer man til et mye bedre sted, og man fĂ„r bedre fremdrift.

Og plutselig gÄr det fra Ä vÊre utenfor komfortsonen til Ä bli innafor (og tilogmed litt gÞy :)