đŸŽČ — mikrobloggeriet luke — luke-10 · luke-11 · luke-12

LUKE-11 - For forbrukere

VĂŠr en god forbruker!

En ting jeg har irritert meg over helt siden jeg mĂ„tte kjĂžpe mine egne ting her i livet, er planlagt foreldelse (kanskje kjent bedre som “planned obsolence”). Jeg irriterer meg ogsĂ„ over produkter med dĂ„rlig kvalitet. Det verste er kombinasjonen av disse.
Fight me, big corp!
jk

Hva?
La oss ta et eksempel:
McDonalds, Coca Cola og Capri Sonne.
Dette er alle eksempler pÄ produkter som skal smake likt i hele verden. Forrige setning er en lÞgn, i Europa er det stort sett sukrose som brukes som sÞtningsmiddel, kontra glukose-fruktose sirup (HFK) rundt om i verden. Uansett, de gangene jeg kjÞpte meg Coca-Cola etter fotballtrening i KÄffa-hallen, sÄ hadde jeg en forventning om hva det skulle smake. Var jeg heldig, sÄ smakte den litt feil.

Hvorfor var jeg heldig om det smakte feil?
Jo, for da kunne jeg ta bilde av produksjonsstemplingen, sende en mail til kundeservice, og fÄ hele TO poletter jeg kunne bruke pÄ ny brus. Jeg har seiret over big corp! Det samme gjÞr jeg dersom cheeseburgeren smaker feil, mangler sylteagurk eller bare ikke stÄr til forventningene.

Som 15-Äring hendte det jeg tÞyde strikken litt, og begynte Ä klage pÄ at et av speileggene i min nyinnkjÞpte Haribo Stjernemix manglet eggeplomme, riktignok funket det fint hos Brynhild da bringebÊrdropsene var smeltet sammen.
Eller da Ballerina-kjeksen manglet det digge i midten.
Eller da Troikaen hadde sukkerblomstring pÄ seg.

Leser du fortsatt?
NÄ er det jo juletider, og hva passer ikke bedre enn en historie om julegaven min som er godt over 10 Är gammel, riktignok ikke i samme form eller farge lenger, men gaven lever fortsatt! Jeg fikk meg et nytt par hodetelefoner. De fungerte veldig bra, men etter Ä ha blitt most ned i en sekk hver uke, sÄ begynte ulempene med plast Ä vise seg.
Ting knakk, gaffaen var for svak.
Jeg ville ikke bruke penger pÄ nye hodetelefoner!
15 Ă„r gammel skrev jeg fĂžlgende:

My question is that if i’m getting another * modellnavn * because my current one is having huge difficulities.
When I was listening to some music yesterday suddenly it came a very high pitched noise for about thirty seconds, then I turned it off, and the same thing appeared. I replugget it and now its blinking green while it’s turning off and on..
Please help me solve this.

Som svar fikk jeg:

Thank you for contacting * firma *’s Customer Care.
I discuss the issue with my supervisor and we are happy to fulfill your replacement without pick-up procedure.

Nice, jeg fikk bÄde beholde mitt gamle, og fÄ et nytt!

Jeg talte akkurat 59 e-postkorrespondanser mellom meg og dette firmaet. Det har resultert i 3 nye datamuser, 5(?) hodetelefoner, hvor jeg alltid har fÄtt toppmodellen tilbake (de sluttet Ä produsere den jeg fikk i gave for 7 Är siden).

Hva har jeg lĂŠrt av dette?

  1. SpÞr du, sÄ fÄr du.
  2. VÊr bevisst pÄ rettighetene dine som forbruker.
  3. Er kundeservice vanskelig, vÊr vanskelig tilbake. Du kan for eksempel si at du skal bleste svaret dems til alle du kjenner, aldri handle pÄ butikken igjen (det fikk Kiwi til Ä slette parkeringsboten min), eller at du blir veldig skuffet over merkevaren, som du har stÞttet i alle Är.
  4. Forvent kvalitet.
  5. KjĂžp kvalitet.
  6. Kontakt produsent fĂžrst, butikken sender deg som regel dit.
  7. Det kan godt vÊre din egen feil, NorrÞnna sendte meg en ny glidelÄs etter jeg rev i stykker den opprinnelige.
  8. Tenk cost per use, hĂžy pris betyr ikke nĂždvendigvis dyrt.
  9. Vedlikehold er lurt.

Hvis man som forbruker er flink pÄ dette, sÄ blir produsentene forhÄpentligvis flinkere til Ä produsere ting som varer.

Mine topp “Buy it for life” ting/merkevarer:

Apropos elektriske ting som feiler, jeg lĂŠrte forleden dag om eFuse, en slags programmerbar sikring.

AMD says overclocking blows a hidden fuse on Ryzen Threadripper 7000 to show if you’ve overclocked the chip, but it doesn’t automatically void your CPU’s warranty tomshardware

Flott for bruktmarkedet, da slipper man Ă„ kjĂžpe et grafikkort som har minet bitcoins hele livet. Samsung derimot, bruker det for Ă„ bricke mobilen din dersom du prĂžver Ă„ tukle med den. Det er litt som fukt-indikatorene som alltid fjerner garantien din..

Thank you for considering my complaint, Ole Jacob