đČ â mikrobloggeriet luke â luke-1 · luke-2 · luke-3
I shouldnât be responsible for what I say
Someone else should be responsible for what I say
There will always be baskets and benches
The cow is for land and the horse is for water
Dette er et utdrag fra mitt favoritt-album fra 2023. Et overraskende tilskudd pĂ„ lista, delvis fordi albumet bare dukket opp, men mest fordi det tilhĂžrer sjangeren âspoken wordâ. Eller poesi eller monolog, over beats. Ok, sĂ„ er det ikke sĂ„ langt unna hiphop, og jeg er fan av produsenten, Vegyn, fra fĂžr, men likevel, dette er noe helt nytt for meg. En varm, elegant og britisk mannlig stemme fĂžrer meg gjennom en konstant strĂžm av store og smĂ„ tanker, og forskrudde anekdoter og refleksjoner. Det henger ofte ikke pĂ„ greip, men samtidig sĂ„ har nettopp ordene truffet meg, som musikk-ord sjeldent gjĂžr (jeg er opptatt av alt annet enn tekst nĂ„r jeg hĂžrer pĂ„ musikk), og ved et par anledninger har jeg til og med grĂ„tt en skvett. SĂ„ det har vĂŠrt en opplevelse av at, poesi kanskje er noe for meg?
Jeg skriver dog ikke om Headache for Ä gi en anmeldelse, men fordi jeg plutselig mye senere oppdaget noe som liksom forkludret denne fine oppdagelsen. Det har seg nemlig sÄnn at stemmen som bÊrer hele opplevelsen er AI-generert. Og det ble jeg rett og slett skuffa over Ä hÞre. Jeg hadde jo blitt kompis med denne kloke fortelleren over timesvis med lytting, og jeg fÞlte han formidlet nÊre, intime opplevelser sÄ ekte, og sÄ sÄrt. Jeg kjente pÄ nostalgi, og fÞlelser jeg kunne relatere pÄ et intuitivt plan. Da kan det hende at jeg plutselig fÞlte meg litt snytt. Premissene er pÄ en mÄte urettferdige. PÄ den annen side, hva har det Ä si? Var ikke opplevelsen min det samme? Burde jeg vÊre glad for at jeg ikke visste om det?
Dette er interessant, fordi det belyser hva vi (jeg) verdsetter med kunst. Vi er fortsatt inne i en tid der man ikke Ăžnsker Ă„ skryte av at man har brukt AI til Ă„ skape noe. Blant annet fordi det faktum at noen har lagt energi, innsats, kompetanse og erfaring inn i et stykke arbeid, er noe vi anser som verdifullt og viktig i den kunsten vi konsumerer. Vi vil ikke like et million-maleri bedre, dersom vi fĂ„r vite at det var slengt sammen pĂ„ 15 minutter, og for ordens skyld, det var det antakeligvis heller ikke. I tillegg til fravĂŠret av det menneskelige, er det nettopp opplevelsen av at AI-verktĂžy er en slags âsnarveiâ til et ferdig resultat som vi ikke synes hĂžrer hjemme i kunsten.
Jeg har forÞvrig ingen agenda eller Þnske om Ä nÄ en konklusjon med disse refleksjonene. Det bÞr noteres at selve teksten, de rare fortellingene i Headache-universet, er skrevet av en ekte person (poet) ved navn Francis Hornsby Clark. Det har mye Ä si. Det er en stor forskjell pÄ Ä bruke AI som et hjelpemiddel for Ä formidle, og det Ä la AI fullt og holdent gjÞre kreativt arbeid for deg. SÄ jeg skal fortsette Ä hÞre pÄ Headache, og jeg synes du skal sjekke det ut. Selv om jeg savner bildet av den ekte, britiske fortelleren, som aldri fantes. Beklager at du nÄ vet det.