đŸŽČ — mikrobloggeriet luke — luke-2 · luke-3 · luke-4

LUKE-3 - Risikoanalyse i flere land

Noe av det beste jeg vet er Ă„ se pĂ„ problemer fra forskjellige vinklinger. Den gaven hĂ„per jeg Ă„ kunne gi videre til dere i min juleluke. Jeg skal fortelle om to vinklinger risikoanalyse kan ha. Grovt forenklet som den franske đŸ‡«đŸ‡· og den tyske đŸ‡©đŸ‡Ș.

Risikoanalyse viktig pÄ en mÄte som avslÞrer verdiene vÄre, angÄr samfunnet, og som mange derfor har en mening om. Hva er risikoen ved vaksinering, Ä legge en motorvei gjennom byen eller Ä utsette byggingen av et nytt sykehus? PÄ et eller annet rom, eller kanskje i en mailboks, ligger en stor bunke med ark. I et mÞterom i tredje etasje gÄr noen gjennom en powerpoint presentasjon med kule grafer og Microsoft fonter.

Her kommer to typer slides du lett kunne se i en sÄnn bunke. Hver og en knyttet til et land, sÄ blir det lettere for deg Ä huske dem i ettertid. Begge brukes nÄr det kommer til risikovurderinger av transportsystemer.

GAMAB đŸ‡«đŸ‡·

GAMAB er en forkortelse for Globalement Au Moins Aussi Bon1, og er kanskje noe av det franskeste du kan si? Det oversetter til noe som: “Som helhet, skal systemet vĂŠre minst like bra”. SĂ„ vi Ăžnsker alltid Ă„ betrakte systemets risiko som en helhet. Alt vi gjĂžr med systemet burde alltid vĂŠre like bra, eller bedre som det alltid har vĂŠrt. Regner med det finnes en annen metode for Ă„ se pĂ„ nye systemer, men har ikke sjekket.

MEM đŸ‡©đŸ‡Ș

I Tyskland er det vanlig Ă„ bruke “Minimum Endogenous Mortality”. Tyskerne ser pĂ„ systemets bidrag til dĂždelighet, gjennom noe de kaller “Teknologiske dĂždsfall”. Kortfattet er dette dĂždsfall som skyldes systemet ditt, eller effekter av systemet ditt. Maskinulykker, ting du bare gjĂžr pĂ„ det stedet (sportsulykker ogsĂ„), defineres med bokstaven R og mĂ„les i dĂždsfall per person per Ă„r.

Vi lager oss en baseline Rm for den gruppen mennesker som har lavest dÞdelighet. Dette tallet er lavest for de av oss mellom 5 og 15 Är. SÄ setter vi oss regelen at systemene vÄre ikke fÄr lov til Ä Þke dÞdeligheten til denne gruppen betraktelig. Det er rett og slett regelen for MEM. NÄ mangler vi bare noen tall, sÄ si at vi har:

SÄ er risikovurderingen din basert pÄ hvor mange dÞdsfall du ser for deg per person per Är.

Samme problem, to lĂžsninger

SÄ skal vi sette i gang med den utbedringen vi planla for transportsystemet vÄrt? Vel, det spÞrs litt. Er den bedre enn den gamle, eller gÄr den over smerteterskelen vÄr?

BONUS

For de av dere som ikke har fÄtt nok, sÄ finnes det mange flere mÄter Ä se pÄ risiko. En av mine favoritter er et FN prinsipp vedtatt i 1992 i Rio de Janeiro. The Precautionary Principle:

Where there are threats of serious or irreversible environmental damage, lack of full scientific certainty shall not be used as a reason for postponing effective measures to prevent degradation

Eller i mine ord:

The absence of evidence, is not the evidence of absence.


  1. glɔbaləmət‿ o mwɛ̃z‿ osi bĂ”, for fonetiske nerder.↩