Mikrobloggeriet

Dyp intensjon og aktiv leveranse: to moduser for produktbygging

Etter en ellers helt super jobbkos-kveld med Julian, satt jeg igjen med en følelse av at det var noe som ikke helt stemte.

Mønsteret gikk som følger:

  1. Vi startet å gjøre noe
  2. Julian fikk en idé
  3. Vi snakket litt
  4. Jeg sa at vi måtte la ideen ligge for å bli ferdig med det vi startet på.

Det som skurret for meg var at jeg ikke hadde noen grunn til at vi måtte la det ligge. Etter en uke i underbevisstheten er svaret klarere for meg: vi var ikke tydelige på om vi var i dyp intensjonsmodus eller aktiv leveransemodus.

Når jeg jobber med egne fritidsprosjekter og får gjort noe, faller jeg inn på følgende prinsipper:

  1. Jeg er uinteressert i å gjøre noe hvis det ikke er en motiverende grunn til å gjøre noe. Dårlig intensjon gir dårlig motivasjon, og da kan du la være, resultatet blir dårlig og arbeidet blir kjipt.

  2. Hvis jeg skal få gjort noe, må veien ut i virkeligheten være kort. Jeg må få det ut. Det må bli ekte.

For å oppnå det, bytter jeg mellom to moduser: dyp intensjon og aktiv leveranse. I dyp intensjonsmodus følger jeg “hvorfor” spørsmålene helt ned, og gir meg ikke før jeg har drømt opp noe jeg ønsker at skal finnes i verden. I aktiv leveransemodus skal jeg få ned ekte arbeid, og levere én eller flere ganger i løpet av økta jeg setter meg ned. Jobber jeg med kode betyr det at jeg skal ha ekte kode som gjør noe interessant i løpet av samme dag.

Kvelden med Julian satte vi oss mål som var supre for å sikre aktiv leveranse:

  1. Julian skal ha sitt eget, personlige nettsted innen kvelden er omme
  2. Julian skal være i stand til å endre nettstedet sitt uten hjelp
  3. Nettstedet skal ta ett, konkret steg i retning av at Julian kan bruke nettstedet til å kommunisere noe han bryr seg om.

For å sikre at vi fikk til det, kuttet jeg oss av!

Men biten jeg ikke likte var at det var en greie jeg gjorde, ikke noe som vi gjorde sammen. For å sikre at vi gjør det sammen neste gang, noterer jeg meg følgende:

  1. Bruk dyp intensjon for å sikre at du lager noe du ønsker å lage
  2. Bruk aktiv leveranse for å sikre at du faktisk lager noe
  3. I samhandling, ikke bruk tvang for å bytte modus, velg byttene sammen.

Takk til Christian som har gitt meg praktisk trening for når man bør bytte til aktiv leveransemodus.

Teodor

Ta kreativiteten din seriøst!

Hva gjør du når inspirasjonen slår ned? Skriver du en idé bak øret, eller kapitaliserer du, og får noe ut i virkeligheten?

Hvis du blir vant til å ta ideene dine ut, kommer kreativiteten din til å endre seg: du kommer til å lære deg hvordan du endrer virkeligheten.

Noen ganger lurer jeg på hva som skjer hvis jeg ikke prøver å kapre en idé. Kan det være en bra ting? Tør stort sett ikke å prøve.

Kreativiteten i deg er to personer: skaperen og kritikeren. Du må trene begge! Skaperen kommer med forslag, kritikeren feier dem ned, én etter én. Men noen kommer gjennom. Og noen ganger må du lage noe som er dårlig nok til at du faktisk får det ut.

— Julian og Teodor

Mikro OG makro

Julian har satt fingeren så hardt på at man bør på med både mikro- og makroperspektivet at jeg ikke klarte la være å skrive litt. På Høstutstillingen i år finner dere en samling fugler:

Makro: 16 fugler!

… men … hva er dette? Et menneske, opp-ned?

I alle dager, enda et menneske på hodet til fuglen.

Og et menneske inni mennesket!

Jeg synes denne zoome-effekten er superspennende. Vi har detaljert, “ru” tekstur både på makro og på mikro. Som Julian så fint sa om Google Earth,

du kan zoome, og hvert nivå på skalaen er spennende.

Foto: undertegnede.

Teodor

Hypermedia forklart i to begreper

Hypermedia er en hjerne-basill som har grepet teknologer siden 1945 (Vannervar Bush), blitt beriket på 60-tallet (Ted Nelson), delvis kommet seg ut på Internett (Tim Berners Lee), men ikke helt (Roy Fielding, 2000-2009).

Den korte definisjonen av et hypermedia-system er:

  • Serveren sender klienten tilgjengelige hypermedia-kontroller. En hypermedia-kontroll styrer hva du kan gjøre, som å navigere til en side eller flytte på en markør på et kart.
  • Klienten beriker brukergrensesnittet med kunnskap om media-typer. Du kan starte med å støtte mediatypen tekst på klienten. Deretter kan du for eksempel berike klienten til å støtte markdown eller innsatt bilde.

Disse prinsippene er alt du trenger for å lage hypermedia-systemer!

Men hva har det å si i praksis? Når vi skriver webapplikasjoner der klienten vet mye om hva som foregår, får vi problemet med å synkronisere denne kunnskapen mellom serveren og klienten. Å bygge systemet på hypermedia løser dette:

  • serveren vet alt
  • klienten vet kun:
    • hvor den er (feks med en URI),
    • hva den kan gjøre (feks med lenker og skjemaer, kjent som hypermedia-kontroller),
    • og hva ting er (mediatype).

Hvis dette vekker interessen din, anbefaler jeg på det varmeste Hypermedia: The First 2000 Years med Asbjørn Ulsberg, fra Javazone 2025.

Prat med Asbjørn etter fordraget gjorde at jeg til slutt skjønte hvorfor klienten måtte støtte mediatyper. Tusen takk, Asbjørn!

—Teodor, september 2025

Husk at HTML er gyldig markdown, og HTML er ganske fleksibelt!

Jeg gjentar, begrens uferdig arbeid!

Dette er uferdig arbeid:

Skjermbilde av ucommitta stæsj på Mikrobloggeriet

Du kjenner uferdig arbeid selv. Du våkner opp til et kjøkken fullt av gårsdagens oppvask. Du har ikke plass til pc-en fordi pulten er full av bunker med papir.

Å rydde opp etter seg er mye lettere når du gjør jobben. Når du kommer tilbake, må du i tillegg gjøre MER ARBEID for å finne ut hva det var du egentlig hadde tenkt.

Begrens uferdig arbeid.

Stoler du på deg selv?

Interaksjoner med andre folk bygger tillit eller bryter tillit. En venn viser en ferdighet vi ikke ante om. En kollega følger opp med oss og har løst nøyaktig det problemet vi snakket om. En fremmed strekker ut en hånd uten at vi har gjort noe for å fortjene det.

Tillit bygges gjennom mange positive Interaksjoner over lang tid. Men tillit kan brytes med én handling. Denne teksten handler ikke om hvordan man bryter tillit.

Hvordan skal du bygge tillit til det selv? “fake it till you make it”? Det har jeg lite tro på, det føles hult og uærlig. Ta heller deg selv like seriøst som du tar folk du stoler på. Strekk deg etter en ny ferdighet. Hold noe du har lovet deg selv.

Ikke se på selvtillit som arroganse eller overmot. Se heller på deg selv som en person du ønsker å bygge en tillitarelasjon med.

Takk til Rune Larsen for spørsmålet “hva om du gjør det som bygger tillit?” ved kaffemaskina rundt årsskiftet 2019-2020.

leik-5

Group 20

leik-4

pixel_organism_transparent_threshold

HTML i Markdown

leik-3

det bør

å skrive
bare litt
uten titulering.

Dokumenter uten tittel er nå tillatt. Go crazy!

Leik gir liv gir samhold gir kvalitet

Lag noe sammen! Finn glede i å skape! Med en gruppe får du liv og samhold. Det vi lager sammen er vårt, og blir større enn individene.

At du ikke trenger å bestemme alt selv er bra av to grunner:

  • Du kommer lengre med flere. Når du tar alle valg, kommer du til å gå tom for damp. Med flere kan man ta tak i problemene sammen, og dra litt hver av oss.

  • Det du lager blir bedre. I “hva er bra?”-spørsmålet kan du få med flere stemmer. Folk har forskjellige referanser, og de referansene får du bruk for.

For å komme i gang, lek. Ikke sett kjipe forutsetninger. Ikke lag deg en tvangstrøye du ikke vil gå med.

Så, lek!

… men … hva så? Lek er overraskende nok ikke alltid gøy. Jeg kan i alle fall gå lei. “Nå har jeg tulla nok, nå vil jeg gjøre noe ekte.”.

Da går du videre. Lek blir til liv. Livet skaper over tid samhold. Og det samholdet bygger kvaliteten.

Liv på Mikrobloggeriet

I det siste har Mikrobloggeriet vært livlig! Jeg hadde en dritkul opplevelse på mandag denne uka. Neno nevnte fredagen før,

du teodor
jeg må si noe
det gjelder barnet ditt

hææææææh. jeg har jo ikke noe barn?

Nei, Neno, det er ditt barn!

Lol, ta den. Jeg kan også tulle.

neeei, ikke det barnet
mikrobloggeriet
vi skal GJØRE TING med mikrobloggeriet

åååååå

så nå er vi her :)

ting er ikke helt som før. På en god måte, vil jeg si.

Mer liv på Mikrobloggeriet

I dag må man lage nye dokumenter med ./mblog.sh COHORT.

Du kan spørre deg selv “… men er det lett for alle, da?”, og svaret er nei!

Så vi prøver oss med en ny kohort.

  • Den heter LEIK.

  • Den er hakket mer leken enn de eksisterende kohortene.

  • Dokumenter på leik har et tall, og skrives i Markdown. De ser da feks sånn ut:

      1.md

    (det er sånn denne ser ut).

  • Og den ligger i text/leik på Mikrobloggeriet.

Det er ikke noen flere steg :) Burde være lett å skrive fra web-editoren uten å kjøre noe kode. Og vanskelig å gjøre feil.

Men med litt leik får vi kanskje mer liv, samhold og kvalitet!